Webstart
Start jouw online marketing vandaag!
Succesvol online marketing traject starten?
info@webstart.nl 0725208585
Zoekmachine Optimalisatie
13 min
Verhoog je vindbaarheid in Google met deze supertips
Verhoog je vindbaarheid in Google met deze supertips
Martijn, de Online marketing
Martijn
Online marketing

Verhoog je vindbaarheid in Google met deze supertips

Zoekmachine Optimalisatie
13 min

Google is nog altijd de baas in zoekmachineland. Wist je dat meer dan 95% van jouw doelgroep Google gebruikt? Waarschijnlijk zoek jij ook dagelijks naar informatie, producten en diensten met behulp van deze zoekgigant. Daarom is het extra belangrijk dat jouw website goed scoort in de zoekresultaten. Hoe je dat doet? Wij helpen je graag op weg met deze supertips.

Waarom is een goede vindbaarheid zo belangrijk?

Meer dan de helft van de ondernemers doet nog niks met online vindbaarheid. Ondenkbaar als je het ons vraagt. De meeste mensen beginnen namelijk online hun zoektocht. Dat is waar onze grote vriend Google om de hoek komt kijken (en vergeet vooral Bing niet). We voeren een zoekterm in, scrollen door de resultaten en klikken al snel door. De tweede pagina? Die bekijken we vaak niet eens... 😱

Sta jij op de eerste pagina van de zoekresultaten? Dan heb je een gigantische voorsprong op de concurrenten van pagina 2. Zo’n positie betekent:

  • Meer bezoekers op je website
  • Meer bezoekers = meer leads
  • Meer leads = meer conversie
  • Meer conversie = meer klanten
  • Meer klanten = meer omzet

Tevreden klanten? Die keren waarschijnlijk terug. Dus: pak jij deze kans?

Tips voor online succes op Webstart.nl

Hoe kom je hoger in de zoekresultaten?

Wil jij beter vindbaar worden? Dat kan op verschillende manieren: betaald én onbetaald. Je bepaalt zelf wat je doet, op basis van je budget en je doelstellingen. Benieuwd naar de mogelijkheden? We zetten een paar betaalde en organische tips voor je op een rij.

Start een campagne met Search Engine Advertising (SEA)
Met advertenties kun je gericht scoren in de zoekresultaten. Je kiest zelf de zoekwoorden die interessant zijn voor jouw bedrijf. Vervolgens betaal je per klik op jouw advertentie. Daardoor heb je alle ruimte om te experimenteren; je betaalt namelijk alleen als je advertentie succes oplevert.

Maak gebruik van Google Shopping
Verkoop je producten? Dan is Google Shopping de moeite waard. In dit tabblad van Google vergelijk je eenvoudig producten van verschillende aanbieders. Sta jij er al tussen?

Zorg dat je afbeeldingen ook vindbaar zijn
Wist je dat zoekmachines niet alleen tekst, maar ook afbeeldingen analyseren? Hoe relevanter het beeld op jouw website, hoe groter de kans dat je tussen de afbeeldingen van Google of Bing staat.

Maak gratis een account aan in Google Mijn Bedrijf
Duizenden mensen maken elke dag gebruik van Google Maps en Google Zoeken om bedrijven in de buurt te vinden. Daar wil jij toch ook vindbaar zijn? Maak in Google Mijn Bedrijf een gratis account aan en vul de bedrijfsgegevens zo uitgebreid mogelijk in. Zo trek je simpel en snel nieuwe klanten aan.

Ook YouTube is een zoekmachine
Ben jij ook dagelijks op YouTube te vinden? Dit platform is na Google de meestgebruikte zoekmachine. Video verhoogt je vindbaarheid. Plaats daarom relevante video’s op je YouTube-kanaal en je website. Zo neemt je vindbaarheid flink toe.

En had je al aan Amazon gedacht?
Ook Nederlandse webshops kunnen tegenwoordig adverteren op Amazon. Sta je eenmaal bovenaan de zoekresultaten van Amazon? Maak je borst dan maar nat. Zowel betaald als organisch maak je je producten wereldwijd zichtbaar.

Gratis nieuws en tips ontvangen?
Email
Velden met een * zijn verplicht

Zes tips voor het verhogen van je organische (onbetaalde) vindbaarheid

Natuurlijk ga jij voor die felbegeerde plek op de eerste pagina. En het liefst geef je daar zo min mogelijk advertentiekosten aan uit. De kunst is dan ook om organisch, oftewel gratis, te scoren in de zoekresultaten. Dat lijkt misschien ingewikkeld, maar soms heb je alleen een zetje in de juiste richting nodig. Even draaien aan de juiste knoppen. Deze tips helpen je in ieder geval op weg. 

1. Maak je website of webshop technisch in orde
Mobielvriendelijkheid, een SSL-certificaat (voor een veilige website) en een sitemap vormen de basis van een goede vindbaarheid. Zorg dat jouw website aan alle technische eisen voldoet.

2. Speed up your website
Snelle websites? Daar kan Google geen genoeg van krijgen. Laadt jouw website te traag? Don’t take the risk! Google straft dit af door je lager te indexeren. Daardoor ben jij minder goed vindbaar… Minimaliseer het aantal pixels van je afbeeldingen, zorg voor een goede balans tussen tekst en beeld – en zorg dat je website op een supersnelle webserver draait.

3. Schrijf content die leuk, uniek én interessant is
Zoekmachines zijn de domste niet. Met behulp van slimme algoritmes vinden zij de meest betrouwbare, boeiende en unieke content. Wil jij de search bots omverblazen met de leukste blogs? Verdiep je eens in de zoekwoorden die jouw potentiële klant gebruikt. De zoekwoordplanner van Google Ads helpt je daarbij. Schrijf jij goede en unieke content? Dan zie je dat terug aan je positie in zoekmachines.

4. Creëer een overzichtelijke pagina-indeling
Zoekmachines houden van overzicht, eenvoud en duidelijke omschrijvingen. Daarom doe je er goed aan om koppen te gebruiken in je tekst. Je paginatitel is bijvoorbeeld een kop 1, de eerste tussenkop een kop 2 en de kop daarna een kop 3. In HTML zie je dit terug als H1, H2, H3, enzovoort.

Zoekmachines kunnen trouwens ook geen plaatjes bekijken. Omschrijf daarom altijd in zowel de bestandsnaam als de alt-tekst wat er op het beeld staat. Voorbeeld: Als een afbeelding ‘menu12345.jpg’ heet, dan snapt een zoekmachine daar niks van. Noem je dit beeld ‘lunchkaart-brasseriealkmaar.jpg’ dan is dat een stuk duidelijker.

5. Zorg voor interne en externe links
Linken andere websites naar die van jou? Dan maak je zoekmachines dolgelukkig. Jouw website moet namelijk wel interessant zijn, als anderen naar je verwijzen. Hoe meer autoriteit de andere website heeft, hoe meer de link waard is. Zo heeft NOS.nl meer autoriteit dan een lokale nieuwssite.

Zorg niet alleen voor externe links, maar ook voor interne links. Verbind pagina’s aan elkaar met linkjes. Bijvoorbeeld: de homepage met een productpagina. Of een blog met een andere blog over hetzelfde onderwerp. Zo creëer je een spinnenweb op je website. De spider van een zoekmachine begint vervolgens op je homepage en volgt iedere link op je website. Heerlijk vindt ‘ie dat.

6. Check regelmatig je website op 404-errors
404: Oeps, deze pagina is niet gevonden. Je kent ze vast wel. Superirritant natuurlijk. Ook zoekmachines staan er niet om te springen. Ga de 404-error dan ook zoveel mogelijk uit de weg. Dit doe je door je website zorgvuldig bij te houden. Verdwijnt een product uit je assortiment? Verwijs de link van de pagina door naar het productoverzicht. Zolang je sitemap actueel blijft, is er niets aan de hand.

Is jouw website klaar om gevonden te worden? 

Met een goede vindbaarheid begeleid je de juiste mensen naar jouw website. Wil jij straks scoren in Google en Bing? Wij maken je website graag zoekmachineproof. Benieuwd waar jouw kansen liggen? Neem gerust contact met ons op. Wij checken je website op de laatste technische eisen.

Martijn, de Online marketing
Martijn
Online marketing
Neem contact op
Volgende blogpost lezen

Cookievoorkeuren

Wij gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden voor statistische en analytische doeleinden om u de beste ervaring op onze website te bieden.

Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid

Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.