Webstart
Start jouw online marketing vandaag!
Succesvol online marketing traject starten?
info@webstart.nl 0725208585
Social Media
5 min
Top 10 Social Media Trends
Top 10 Social Media Trends
Marissa, de Online Marketeer
Marissa
Online Marketeer

Top 10 Social Media Trends

Social Media
5 min

We zijn alweer halverwege 2023 en social media ontwikkelt zich continue. Daarom nemen we je mee in de top 10 social media trends voor de laatste helft van dit jaar die jij moet weten!

Tips voor online succes op Webstart.nl

1. Betrokken social media community

Merken met een betrokken social media community zullen opbloeien in het laatste half jaar van 2023. Een community is een gemeenschap van mensen met dezelfde interesses. Zij vinden het fijn om met gelijkgestemden te praten, ervaringen te delen of samen te werken. Het opbouwen van een actieve online gemeenschap is cruciaal voor een succesvolle social media strategie. Stimuleer daarom de onderlinge communicatie.

2. Social media als e-commerce platform

Social media zijn de toekomst van e-commerce. Consumenten kunnen eenvoudig in-app aankopen doen op platforms zoals Instagram. Er wordt verwacht dat deze trend zal groeien.

3. Direct messaging voor klantenservice

Directe berichten op social media platforms worden steeds vaker door consumenten gebruikt voor snelle klantenservice vragen. Bereid je voor om deze stoom aan verzoeken te kunnen behandelen.

4. Sociaal zoeken boven zoekmachines

Er vindt een belangrijke verschuiving plaats van het zoeken naar informatie via traditionele online zoekmachines naar het zoeken via social media. Het voordeel is dat je als merk direct met je klanten kunt communiceren.

5. Micro-influencers

Merken verschuiven hun focus van beroemdheden naar micro-influencers voor influencer marketing. Deze kleinere creators bieden meer betaalbare partnerschappen en contact met een betrokken doelgroep.

6. Korte video content

Video content domineert de digitale wereld. Korte video heeft de hoogste ROI er wordt verwacht dat dit nog veel groeit. Het heeft een prominente plek op social media en in ons snelle leven. Het is het favoriete format voor Gen Z en Millennials om over nieuwe producten te leren.

7. Authentieke en herkenbare content

Social media gebruikers waarderen echte ervaringen. Merken die unieke content leveren die de waarden van het merk weerspiegelen scoren hoog. Door authentieke en unieke content te posten bouw je aan een loyaler en meer betrokken publiek.

8. AI op social media

AI, je kan er bijna niet omheen. AI kan merken ondersteunen bij het opdoen van ideeën voor social posts en het creëren van teksten en afbeeldingen. Maar AI kan ook een uitgebreid influencer onderzoek doen of social ads optimaliseren.

9. De groei van voice search

Alle belangrijke social media hebben de feature om op voice te zoeken. Het stelt de bezoeker in staat om handsfree en snel te zoeken. Speel in op deze trend door natuurlijk taalgebruik, (long-tail) zoekwoorden en vragen te verwerken in je post.

10. Unieke content voor elk platform

Het opnieuw delen van dezelfde content over platforms zal niet meer effectief zijn. Merken zullen unieke content voor elk platform moeten creëren.


Blijf afgestemd op deze trends en maak er gebruik van om het meeste uit je social media marketingstrategie te halen. Heb je hulp nodig bij het verhogen van jouw social media engagement? Ons online marketing team schiet jou te hulp! Meer informatie? Bekijk onze pagina ‘Online marketing’.

1. Betrokken social media community

Merken met een betrokken social media community zullen opbloeien in het laatste half jaar van 2023. Een community is een gemeenschap van mensen met dezelfde interesses. Zij vinden het fijn om met gelijkgestemden te praten, ervaringen te delen of samen te werken. Het opbouwen van een actieve online gemeenschap is cruciaal voor een succesvolle social media strategie. Stimuleer daarom de onderlinge communicatie.

2. Social media als e-commerce platform

Social media zijn de toekomst van e-commerce. Consumenten kunnen eenvoudig in-app aankopen doen op platforms zoals Instagram. Er wordt verwacht dat deze trend zal groeien.

3. Direct messaging voor klantenservice

Directe berichten op social media platforms worden steeds vaker door consumenten gebruikt voor snelle klantenservice vragen. Bereid je voor om deze stoom aan verzoeken te kunnen behandelen.

4. Sociaal zoeken boven zoekmachines

Er vindt een belangrijke verschuiving plaats van het zoeken naar informatie via traditionele online zoekmachines naar het zoeken via social media. Het voordeel is dat je als merk direct met je klanten kunt communiceren.

5. Micro-influencers

Merken verschuiven hun focus van beroemdheden naar micro-influencers voor influencer marketing. Deze kleinere creators bieden meer betaalbare partnerschappen en contact met een betrokken doelgroep.

6. Korte video content

Video content domineert de digitale wereld. Korte video heeft de hoogste ROI er wordt verwacht dat dit nog veel groeit. Het heeft een prominente plek op social media en in ons snelle leven. Het is het favoriete format voor Gen Z en Millennials om over nieuwe producten te leren.

7. Authentieke en herkenbare content

Social media gebruikers waarderen echte ervaringen. Merken die unieke content leveren die de waarden van het merk weerspiegelen scoren hoog. Door authentieke en unieke content te posten bouw je aan een loyaler en meer betrokken publiek.

8. AI op social media

AI, je kan er bijna niet omheen. AI kan merken ondersteunen bij het opdoen van ideeën voor social posts en het creëren van teksten en afbeeldingen. Maar AI kan ook een uitgebreid influencer onderzoek doen of social ads optimaliseren.

9. De groei van voice search

Alle belangrijke social media hebben de feature om op voice te zoeken. Het stelt de bezoeker in staat om handsfree en snel te zoeken. Speel in op deze trend door natuurlijk taalgebruik, (long-tail) zoekwoorden en vragen te verwerken in je post.

10. Unieke content voor elk platform

Het opnieuw delen van dezelfde content over platforms zal niet meer effectief zijn. Merken zullen unieke content voor elk platform moeten creëren.


Blijf afgestemd op deze trends en maak er gebruik van om het meeste uit je social media marketingstrategie te halen. Heb je hulp nodig bij het verhogen van jouw social media engagement? Ons online marketing team schiet jou te hulp! Meer informatie? Bekijk onze pagina ‘Online marketing’.

Marissa, de Online Marketeer
Marissa
Online Marketeer
Neem contact op
Volgende blogpost lezen

Cookievoorkeuren

Wij gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden voor statistische en analytische doeleinden om u de beste ervaring op onze website te bieden.

Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid

Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.