Al 500+ ondernemers naar online succes!
085 - 792 24 05
Kennismaken
Horecaondernemers opgelet: Meer reviews ontvangen? 5 tips om dit te bereiken.
Michelle Tekstschrijver & Online marketeer
Online marketing
5 min
Horecaondernemers opgelet: Meer reviews ontvangen? 5 tips om dit te bereiken.

Hoe vaak check jij de reviews op platforms als Tripadvisor of Google Review voordat je ergens een reservering maakt? Je krijgt een eerlijk beeld van het restaurant of hotel dat je op het oog hebt en vermijd hierdoor de welbekende moodkillers als smakeloos eten of onvriendelijk personeel.

Heb jij een eigen restaurant of hotel? Zorg dat je continu (positieve) beoordelingen van gasten verzamelt. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Wij geven je 5 tips om je online reviews een boost te geven en je reputatie te versterken. 

Boost je reviews met deze 5 tips

1. Wie niet waagt, die niet wint
Vraag je gasten actief om reviews. Dit kan online door een e-mail of notificatie te sturen óf offline door een verzoek op de kassabon of factuur te zetten. De allerbeste en meest persoonlijke manier om reviews te verzamelen? Vraag je gasten aan het einde van hun bezoek om een review achter te laten. Het kan misschien wat spannend zijn om dit te vragen, maar geloof ons: je gasten zeggen bijna nooit “nee”. 

2. Maak het vooral eenvoudig

Houd het beoordelingsproces zo kort mogelijk én maak het zeker niet te moeilijk. Wil je dat je gasten een hele vragenlijst invullen? Die moeite gaan ze waarschijnlijk niet nemen. Kost het een paar minuten? Grote kans dat je gast tijd voor je vrijmaakt. Kort, overzichtelijk en duidelijk? Check! 

3. Beloon je gasten
What’s in it for me? Het schrijven van een review kost hoe dan ook tijd, dus beloon je gasten voor hun genomen moeite. Deel een exclusieve kortingscode voor een volgend bezoek of zet een winactie op. En zo’n uitslag van een winactie is natuurlijk weer een supergoed social momentje.

4. Zet je reviews in de schijnwerpers
Positieve reviews in the pocket? Daar mag je trots op zijn. Het is tijd voor de volgende stap: laat je reviews op je website en socials terugkomen. Hierdoor vergroot je de kans dat andere gasten ook een beoordeling achterlaten. Door middel van een slimme integratie kun je ervoor zorgen dat zoekmachines zoals Google en Bing de positieve beoordelingen in de zoekresultaten tonen. Win-win!

5. Blijf ontwikkelen en verbeteren
Heb je een negatieve review ontvangen? Dat is even slikken. Desondanks dragen dit soort beoordelingen wel bij aan de geloofwaardigheid van je restaurant of hotel: het zou heel ongebruikelijk zijn als iedereen alleen maar positief is. Vergeet niet om actief op de tips, suggesties en klachten te reageren. Ook belangrijk: Beantwoord niet alleen de negatieve, maar ook zeker de positieve reviews.

Bonustip

Is het etentje of hotelverblijf niet vlekkeloos verlopen? Sluit altijd af met een positieve ervaring door bijvoorbeeld een drankje van de zaak of een kopje koffie met taart (inclusief excuses) aan te bieden.

De gast kan in een review aangeven dat niet alles vlekkeloos is verlopen, maar benadrukt waarschijnlijk ook dat het keurig is opgelost. Dit zijn ook waardevolle reviews!

Pas onze tips toe om de kans op reviews te vergroten en je reputatie te versterken. Veel reviews zorgen immers voor meer conversie. Scoor je 4,5 ster op Google met 5 reviews? Dit heeft weinig impact. Maar scoor je 4,5 ster met 150 reviews? Dan zullen gasten zonder aarzeling een reservering plaatsen.

Met scherp oog voor detail breng ik als tekstschrijver woorden tot leven. De boodschap van jouw onderneming krachtig en overtuigend neerzetten? Dat is precies wat ik doe.

Cookievoorkeuren

Wij gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden voor statistische en analytische doeleinden om u de beste ervaring op onze website te bieden.

Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid
Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.